Dieta

Dieta bezglutenowa – Przepisy, co można jeść, zasady diety bezglutenowej

Marzec 1, 2017

Dieta bezglutenowa niegdyś była programem żywienia skierowanym wyłącznie do osób chorych na celiakię. Nikomu nie przychodziło na myśl, by stosować ją u każdej z osób, jednak w ostatnim czasie staje się coraz popularniejsza wśród przeciętnych obywateli. Wszystko to za sprawą badań, które wskazują, że nadmierne spożycie glutenu może mieć negatywne skutki nawet u osób bez nietolerancji pokarmowej.

Czym jest gluten?

Zanim zechcesz go wykluczyć ze swojego jadłospisu, dowiedz się, czym jest. Gluten to nic innego jak mieszanina białek roślinnych, która pozwala na uzyskanie ciągliwej struktury pieczywa, a także na jego wyrastanie. U osób, które cierpią na nietolerancję glutenu, wytwarzane są przeciwciała, które w reakcji na ten składnik uszkadzają kosmki jelitowe.

Czego spożywanie wyklucza dieta bezglutenowa ? Decydując się na przyjęcie tego programu żywieniowego, wyrzucamy ze swojego menu wszelkie produkty zawierające gluten, a więc:

  • pieczywo – sosy na bazie mąki
  • zupy zagęszczane mąką
  • piwo
  • kawy zbożowe
  • mleka roślinne np. jęczmienne, owsiane
  • olej np. z kiełków pszenicy
  • opłatki

a także wiele innych produktów, które na etykiecie mają wpisany gluten. Oczywiście zdrowa osoba, która przyjęła takie założenie nie musi obawiać się sytuacji takich jak wytwarzanie produktów glutenowych i bezglutenowych w tej samej fabryce, jednak przy poważnych nietolerancjach, warto zwrócić na to uwagę, bowiem jego śladowe ilości mogą znaleźć się niemalże wszędzie.

Dlaczego gluten jest zły?

Demonizacja tego związku nastąpiła po publikacji amerykańskich badań, które mówiły o utajonych celiakiach i nietolerancji na gluten. Według nich, większość osób miałaby nie tolerować tego składnika, nawet bez przejawiania jakichś konkretnych, uciążliwych objawów. Spożywanie glutenu w takim stanie ma prowadzić do zwiększenie chorób serca i jelit. W związku z takimi podejrzeniami, wiele osób zdecydowało się na profilaktyczne wykluczenie składnia ze swojej diety, wielu też jest bardzo zadowolonych efektami zmiany nawyków żywieniowych.

Ciemna strona diety bezglutenowej

Jeśli pominiemy niedogodności związane z koniecznością sprawdzania wszelkich etykiet i zastępowaniu ulubionej mąki jej bezglutenową, droższą wersją, pojawią się poważniejsze problemy natury zdrowotnej. Zboża, jakie zostają wykluczone z diety, są bogatym źródłem witamin z grupy B, magnezu oraz węglowodanów, które były wykorzystywane przez zdecydowaną większość z nas. Mowa tu nie tylko o sportowcach, ale też o przeciętnych obywatelach. W momencie, gdy przechodzimy na dietę bezglutenową, powinniśmy wziąć pod uwagę fakt, że musimy w inny sposób zbilansować swoje posiłki. I tak, wykluczone produkty należy zastąpić zdrowymi kaszami, płatkami jaglanymi i innymi produktami z tej kategorii. Uciążliwość poszukiwania przepisów nie może nas zrazić, bowiem spożywanie odpowiednich wartości odżywczych jest konieczne do prawidłowego funkcjonowania.

Jak to naprawdę jest z tym glutenem?

Wielu zwraca uwagę na fakt, że zanim nastał szał na dietę bezglutenową, problemów z glutenem nie było, albo przejawiały je jedynie około 1 % społeczeństwa z nietolerancją na ten składnik. W większości przypadków gluten nie szkodzi, a firmy wykorzystują jego popularność jako działanie marketingowe. I tak popularne płatki kukurydziane zyskały miano zdrowych, bezglutenowych, podczas gdy nigdy glutenu w kukurydzy nie było…Zanim zdecydujesz się na rewolucję żywieniową, przemyśl przesłanki, jakimi się kierujesz, a jeśli zdecydujesz się na tę dietę – zadbaj o zrekompensowanie strat.